V prípade akýchkoľvek otázok alebo záujmu o kurz volajte 0907 705 950.
Cenné rady a radosť rozdávam aj na  facebooku.

Septembrové ľadoborce

01.09.2019

„Poraď mi nejaké aktivity na začiatok, čo by som  mohla robiť s novými žiakmi na úvodných hodinách,“ poprosila ma kolegyňa. Hm, takýchto aktivít, ktorým v angličtine hovoríme „icebreakers“, je nekonečne veľa. Tak narýchlo mi prišli na um tieto tri, aj s variáciami . A keďže sú univerzálne, dajú sa robiť takmer bez prípravy a prakticky v akomkoľvek jazyku, rada sa podelím i s vami. O to radšej, že nie sú mojim duševným vlastníctvom, väčšinu som sa naučila na rôznych workshopoch alebo som ich našla už dávnejšie v múdrych knihách a prispôsobila som ich k obrazu svojmu.

 

Čo to znamená?

Na tabuľu napíšem niekoľko údajov zo svojho života. Je dobré, aby medzi nimi bolo číslo, meno, nejaké miesto, predmet či jedlo – je to na vás. Ja napríklad  často píšem: 39 – Abby – Portugalsko – bryndzové halušky. Úlohou žiakov je uhádnuť, ako spojitosť majú tieto pojmy so mnou. Snažím sa, aby tie údaje neboli prvoplánové -  39 nie je môj vek, ale číslo topánok, Abby nie je moja kamarátka, ale môj pes, Portugalsko je krajina, kam sa chcem ešte raz vrátiť a halušky sú – prekvapenie! – jedlo, ktoré neznášam.

Žiaci si potom individuálne pripravia podobné údaje ( samozrejme, už nie o topánkach, psoch, atď.) a v skupinách navzájom hádajú.

 

Zober si, koľko potrebuješ

Túto aktivitu robievam na prvých hodinách už dávnejšie a potešilo ma, keď ju teraz s nami v lete robil na workshope v Hutách aj Martin Kuruc.

Prinesiem do triedy kotúč toaletného papiera a oznámim žiakom, že mám pre nich veľmi dôležitý dar, z ktorého si každý môže odtrhnúť toľko, koľko potrebuje. Žiaci si kotúčik podávajú a každý si odtrhne podľa ľubovôle – obyčajne je to tak, že tí opatrnejší 1-2 útržky, tí zvedavejší aj 2 metre. Potom žiakov poprosím, aby si zrátali, koľko útržkov majú. Následne musia o sebe povedať toľko viet, koľko útržkov papiera si odtrhli.

Následná aktivita:  po tejto aktivite sa žiaci obyčajne pýtajú, čo teraz s tým papierom. Nechajte ich v skupinke vymyslieť čo najviac možností, na čo sa dá taký papier využiť.

Variácia: Bohužiaľ, túto aktivitu môžete kvôli prezradenému momentu robiť v každej skupine len raz. Opakovane však môžete vyskúšať variantu s hracou kockou – aké číslo si hodíš, toľko viet musíš k danej téme povedať / napísať.

 

Vyber si obrázok

V poslednom čase sa úvodné aktivity na workshopoch niesli v znamení kariet Dixit. Používali ich s nami lektori Sylvia Ondrisová, Tomáš Pešek, David Králik i Jeanette Motlová-Manziniová. Zaujímavé je, že každý prišiel s nejakou novou variáciou.

Stolová hra Dixit obsahuje maľované karty s fantasknými námetmi. Ak nemáte túto hru, skúste si vytvoriť zbierku obrázkov / fotiek, ktoré sú niečím zvláštne, zaujímavé, provokujúce. Dôležité je, aby obrázkov bolo viac, než je žiakov, aby si každý mohol vyberať.

Prvé zadanie obvykle je, že žiakov poprosíte, aby si vybrali kartu / obrázok, ktorý: a) ich najlepšie vystihuje b) vystihuje ich momentálnu náladu c) vystihuje ich vzťah k predmetu, ktorý učíte d) vystihuje knihu / film / pesničku, ktorú majú radi... toto zadanie môže byť naozaj rôznorodé, závisí od vás a od toho, o čom chcete so žiakmi debatovať.

Potom máte opäť viac možností: a) žiaci opíšu kartu a vysvetlia, prečo si ju vybrali  b) žiaci v dvojiciach / trojiciach nehovoria o svojej karte, ale skúšajú prísť na to, prečo si ostatní v skupine vybrali svoju kartu c) krásna varianta od Dávida Králika – dvaja žiaci v trojici na základe karty, ktorú si ich spolužiak vybral, hovoria o jeho pozitívnych vlastnostiach, ktoré z karty „vyčítali“.

 

Toľko moje rýchle ľadoborcové tipy. Aké sú tie vaše?

Krátko o mne

Pri výučbe angličtiny používam netradičné metódy vyučovania, pretože efektívne sa učiť môžete len vtedy, ak sa učíte s radosťou, v príjemnom prostredí, intenzívne, prostredníctvom tém a aktivít, ktoré vás zaujímajú a bavia. Neustále sa vzdelávam, sledujem najnovšie trendy, zúčastňujem sa konferencií v mnohých európskych krajinách. Viac ako 20 rokov zdokonaľujem angličtinu klientov tak, aby boli schopní komunikovať v bežných životných situáciách, ale aj v oblastiach, ktoré si zvolia.

Nájdete ma

M. R. Štefánika 157
017 01 Považská Bystrica
(oproti pamätníku)

© 2019 Anna Jančová - učiteľka angličtiny | Všetky práva vyhradené | tvorba web stránok INCUBEMEDIA