V prípade akýchkoľvek otázok alebo záujmu o kurz volajte 0907 705 950.
Cenné rady a radosť rozdávam aj na  facebooku.

Keď sú žiakmi dospeláci…

03.03.2017
Som hrdá na mojich dospelých žiakov. Zvládajú zamestnanie, rodinu, napredujú v učení. Možno nie vždy tak rýchlo, ako by si predstavovali, ale napredujú.
 
Klientelu mojej malej jazykovky tvoria momentálne hlavne  ľudia  po štyridsiatke. Rada s nimi pracujem, máme podobné záujmy, radosti i starosti, poznám deti mnohých z nich –  boli to moji žiaci na gymnáziu a tí ma, paradoxne,  odporučili svojim rodičom. Za tých pár mesiacov, čo sa s ľuďmi stredného veku stretávam ako so žiakmi, som u nich vypozorovala veľa spoločného.
 
Čo je typické pre žiaka-dospeláka? Väčšina z nich sú takzvaní „falošní začiatočníci“. Začali sa angličtinu učiť už niekoľkokrát, všelikde a všelijako. Ale z rôznych dôvodov to nevyšlo. Teraz, keď už deti odrástli, majú opäť trochu viac času. Pre mnohých z nich boli impulzom na učenie nepríjemné skúsenosti s cestovaním, keď sa cítili trápne a bezmocne, lebo si nedokázali vybaviť základné veci. Niektorých k učeniu dotlačila práca.
 
Všetky ostatné spoločné črty vedú k poznaniu – okrem jazyka musí učiteľ pri dospelých opatrne, ale usilovne a intenzívne pracovať na pozdvihnutí ich sebavedomia a postupne odstraňovať strach z neúspechu.
 
Radšej individuálne
 
Ponuku vyučovania v skupine väčšina týchto klientov odmieta. Chcú ísť vlastným tempom, precvičovať učivo podľa svojich potrieb, ale hlavne – pociťujú rozpaky a neistotu v takej miere, akú som u detí a mladých nikdy nezažila.
 
Som beznádejný prípad
 
Toto alebo niečo podobné mi oznámil na prvej hodine takmer každý. A pritom to nie je pravda. Postupne spolu objavujeme, že jazyk má systém a že tak ako takmer všetko, aj jazyk sa pravidelným tréningom rozvíja. U kohokoľvek. Beznádejné prípady neexistujú a mnohí svoje schopnosti hlboko podhodnocujú.
 
Ooops, I did it again…
 
Žiaci-dospeláci sa najviac boja chýb. Niekedy tak veľmi, že sú radšej ticho, než aby povedali niečo nesprávne. Alebo sa za mi za gramatické chyby ospravedlňujú. Chvíľu to trvá, kým pochopia, že bez chýb to nejde, že chyby sú super, lebo sa na nich najviac naučíme. A že namiesto „sorry“ alebo „ach, pardón“ , by mali kričať „hurá!“
 
Hlavný nepriateľ
 
Ten sa často skrýva v rodinných príslušníkoch. Odrastené deti, odmalička obklopené angličtinou, prevracajú očami nad tým, že mama podľa nich kostrbato skladá k sebe slová, partneri ( paradoxne často tí, ktorí nevedia po anglicky ceknúť) očakávajú, že po dvoch-troch mesiacoch budú mať doma polyglota a podkopávajú ťažko nájdenú motiváciu vetami typu: „ Chodíš tam už toľko a tomu filmu v angličtine furt nerozmieš.“
 
Nereálne očakávania
 
Občas sú netrpezliví, chceli by plynule komunikovať po dvoch-troch hodinách. Zatiaľ však všetci pochopili, že to nie je možné, chodia ďalej a aj keď domáca príprava sem-tam hapruje, vyvažujú to maximálnou nasadenosťou na hodine.
 
Is it OK?
 
Žiaci-dospeláci milujú pochvaly a uistenie, že im to ide. Spočiatku ku mne dvíhajú oči po každej vete a dychtivo čakajú na prikývnutie alebo moju odpoveď. Ak neprikývnem dostatočne rýchlo, zneistí ich to.
 
Yes, I can!
 
Žiaci-dospeláci milujú pocit úspechu. Sú šťastní, keď po čase „rozkódujú“ text obľúbenej anglickej piesne, hrdo mi oznamujú, keď v práci zvládli telefonát v angličtine, tešia sa, keď si dokážu poradiť pri cestách do zahraničia. Milujú personalizáciu. Sú spokojní, keď mi dokážu porozprávať čo-to o svojej rodine, o víkende, o dovolenke…
 
Po otvorení Enjoy School mi chýbali skupiny tínedžerov, ktoré som dlhé roky učila. Práca s nimi bola dynamickejšia, živšia, jej pridanou hodnotou boli momenty, keď to viac než o jazyku bolo o výchove. Dnes som spokojná, lebo objavujem niečo nové.
 
Žiaci-dospeláci sú síce špecifickou skupinou, ale potrebujú v podstate to isté, čo ktorýkoľvek učiaci sa: pokojné, príjemné prostredie, vlastné tempo, individuálny prístup, povzbudenie, podporu v kritických okamihoch a neustálu spätnú väzbu. A potom sa dejú zázraky …

Krátko o mne

Pri výučbe angličtiny používam netradičné metódy vyučovania, pretože efektívne sa učiť môžete len vtedy, ak sa učíte s radosťou, v príjemnom prostredí, intenzívne, prostredníctvom tém a aktivít, ktoré vás zaujímajú a bavia. Neustále sa vzdelávam, sledujem najnovšie trendy, zúčastňujem sa konferencií v mnohých európskych krajinách. Viac ako 20 rokov zdokonaľujem angličtinu klientov tak, aby boli schopní komunikovať v bežných životných situáciách, ale aj v oblastiach, ktoré si zvolia.

Nájdete ma

M. R. Štefánika 157
017 01 Považská Bystrica
(oproti pamätníku)

© 2018 Anna Jančová - učiteľka angličtiny | Všetky práva vyhradené | tvorba web stránok INCUBEMEDIA