V prípade akýchkoľvek otázok alebo záujmu o kurz volajte 0907 705 950.
Cenné rady a radosť rozdávam aj na  facebooku.

Chceš lepšie rozprávať? Píš!

10.10.2016
Ak sa učíte cudzí jazyk, možno ste už tiež zažili:
 
Môj študent Martin, ktorý má za sebou veľmi slušný rozbeh v učení sa angličtiny, sa dostal do krízy. Cíti, že má celkom slušnú slovnú zásobu, ako-tak zvládol základy gramatiky, nemá problémy s pochopením prečítaného textu o bežných témach, aj počúvanie je v pohode. Stále však nie je spokojný so svojím rozprávaním. Vyjadriť svoje vlastné myšlienky je pre neho oveľa náročnejšie, než pochopiť, čo hovoria iní.
 
Podobne to má aj skupinka mladých dám, mamičiek na materskej, ktorých angličtina je na veľmi dobrej úrovni a chodia si ku mne oddýchnuť od domáceho kolotoča a pošvitoriť po anglicky. Niektoré majú za sebou dlhší pobyt v Británii, ale teraz, keď sú doma, cítia, ako ich jazyk upadá. 90 minút angličtiny raz do týždňa je fajn, ale nie je to dosť, hovoria.
 
Sme v malom meste, možnosť hovoriť po anglicky v reálnom živote tu nie je až taká častá. Čo teda robiť? Ako získať plynulosť po úspešnom štarte cudzojazyčného učenia? Ako nestratiť schopnosť hovoriť, ktorú sme získali počas zahraničného pobytu?
 
Možností je v dnešnom digitálnom, zosieťovanom svete  viacero. Existuje  webové stránky, napríklad www.italki.com či www.wespeke.com , kde si môžete nájsť priateľa na konverzácie, či už za finančný poplatok alebo výmenou za lekcie jazyka, ktorý ovládate vy.
 
 Ani toto však nemusí byť riešenie pre všetkých – z časových, technických, či osobných dôvodov.
 
Ja svojim žiakom ponúkam starú, elegantnú, ale osvedčenú metódu. Chcete zvýšiť plynulosť v rozprávaní? Píšte. Znie to nezmyselne? Len na prvý pohľad.
 
My dear diary…
 
Keď som sa ja sama učila po anglicky začiatkom 90.rokov, naša prvá americká lektorka nám prikázala zaviesť si „learning journal“. Každý týždeň sme od nej dostali tri témy a museli sme o nich napísať jednu stranu. Nevyžadovala žiadne formálne členenie textu, prosto sme písali, čo nám k danej téme prišlo na um. Po pol roku takéhoto písania sme zistili, že naše vyjadrovacie schopnosti šli rapídne nahor. Bez možnosti   „ponoriť sa“ do jazyka prostredníctvom  Internetu či  konverzovať intenzívne s native speakrom. 
 
Svoj „learning journal“ mám dodnes odložený. Vidím v ňom chyby, ktoré sú mi dnes smiešne, stále ma tešia povzbudivé komenty lektorky, ktoré nám ku každému „entry“ vpísala. Občas nám tam dokonca nalepila motivačnú nálepku – v tých časoch u nás vec nevídaná. 
 
Výhody písania
 
A tak dnes odporúčam svojim žiakom: chcete lepšie rozprávať? Píšte. Má to veľa výhod – písať môžete hocikedy , hocikde, o hocičom. Vaše texty nemusia mať špeciálnu formu, ani filozofický obsah. Zo začiatku stačí pár viet o úplne všedných veciach. Nepíšete umelecké dielo, len zdokonaľujete svoj jazyk. Pri písaní zapájate do učenia aj jemnú motoriku, váš mozog má teda viac podnetov a to sa mu páči. Neodporúčam sa nad tým, čo píšete, nejako veľmi zamýšľať, štylizujte len do tej miery, aby vám to nebránilo v plynulom zaznamenávaní myšlienok. Používajte skôr jednoduché vety.
 
O čom písať
 
O čomkoľvek. Zo začiatku o úplne jednoduchých veciach. Pamätajte na to, že pri tomto druhu písania ide viac o plynulosť, než o tvorivosť a originalitu. Chcete sa písaním „rozrozprávať“ o bežných veciach, nie písať novelu či poéziu. Začnite témami typu „ My Morning“ , „ Yesterday…“ , „I like when…“, „ Being youg is…“ „ The Best Thing About…“.  Požiadajte o zadania svojho lektora. Ak potrebujete inšpiráciu, skúste http://www.journalinghelps.com/Elementary-Writing-Prompts.html , http://journalbuddies.com/teacher-parent-resources/48-thought-provoking-elementary-writing-prompts/ , http://www.canteach.ca/elementary/prompts.html, http://www.neindiaresearch.org/top-100-interesting-personal-essay-topic-ideas
 
 
 
Kam písať
 
Kamkoľvek. Ak ste „klasik“, vystačíte si so zošitom, diárom či iným záznamníkom. Je dobré mať všetky svoje „písačky“ pohromade, aby ste sa k nim mohli po čase vrátiť.   
 
Niekomu možno bude vyhovovať elektronická forma. Asi vás neprekvapí, že aj to Internet ponúka – nájdete viacero portálov, ktorým môžete zveriť svoje myšlienky: http://diary.com/ , https://journalate.com/https://penzu.com/
 
Spätná väzba?
 
Nemyslím si, že je nevyhnutné, aby vaše cudzojazyčné písané záznamy niekto opravoval. Ide vám predsa o získanie plynulosti, nie o stopercentnú dokonalosť v jazyku. Tú rozvíjate na hodinách na bežných gramatických či lexikálnych cvičeniach.  Dokonca si myslím, že je fajn, ak sa k svojim záznamom vrátite po čase sami a budete sami príjemne prekvapení, kam ste sa v jazyku posunuli, koľko vtedajších nedostatkov ste už odstránili. Ak študujete jazyk v dobrej  jazykovke, váš lektor  sa určite ochotne z času na čas na vašu tvorbu pozrie, pričom nie je nutné, aby otrocky opravoval všetky chyby, stačí, ak vás upozorní na tie najzávažnejšie, prípadne vám dá pár tipov, ako pokračovať.
 
Štipka tvorivosti
 
Ak už máte z angličtiny čo-to za sebou a chcete si pri písaní okrem radosti zo zdokonaľovania angličtiny užiť aj trochu zábavy,  či spoznať samých seba, objednajte si activity book – knihu na spôsob denníka či pracovného zošita, v ktorej nájdete provokujúce témy a zábavné zadania, ktoré rozpracujete priamo do knihy. Napríklad takéto: https://www.penguin.co.uk/articles/find-your-next-read/reading-lists/2016/may/9-books-to-spark-creativity/

Krátko o mne

Pri výučbe angličtiny používam netradičné metódy vyučovania, pretože efektívne sa učiť môžete len vtedy, ak sa učíte s radosťou, v príjemnom prostredí, intenzívne, prostredníctvom tém a aktivít, ktoré vás zaujímajú a bavia. Neustále sa vzdelávam, sledujem najnovšie trendy, zúčastňujem sa konferencií v mnohých európskych krajinách. Viac ako 20 rokov zdokonaľujem angličtinu klientov tak, aby boli schopní komunikovať v bežných životných situáciách, ale aj v oblastiach, ktoré si zvolia.

Nájdete ma

M. R. Štefánika 157
017 01 Považská Bystrica
(oproti pamätníku)

© 2018 Anna Jančová - učiteľka angličtiny | Všetky práva vyhradené | tvorba web stránok INCUBEMEDIA